Mon10232017

LAST_UPDATEFri, 27 Oct 2017 9am

Dian Sastrowardoyo Tepis Tangan Peminat, Beri Reaksi Jijik?

..

Sejak kelmarin, nama Dian Sastrowardoyo menjadi bualan hangat netizen Indonesia ekoran sebuah video viral yang menunjukkan kelakuan aktres itu menepis tangan seorang peminat yang ingin berswafoto bersamanya ketika di acara tayangan filem Kartini, baru-baru ini.

Memetik laporan Detik.com, dalam video yang tersebar di media sosial itu, ibu kepada dua cahaya mata berjalan di lorong ruang panggung wayang dan dia diekori ramai peminat yang teruja mahu mendapatkan peluang bergambar bersamanya.

Salah seorang peminat yang kebetulan berada di belakang telah memegang lengan Dian namun pelakon yang terkenal dengan filem Ada Apa Dengan Cinta itu terus menepis tangan peminat terbabit sambil memberikan reaksi seolah-olah 'jijik' kerana disentuh. Tanpa memperdulikan peminat itu, dia terus berjalan ke hadapan.

Video tersebut menjadi tular sekaligus mendapat banyak kritikan dan komen negatif. Rata-rata pengguna media sosial meluahkan rasa sedih, kecewa dan sukar mempercayai sikap artis pujaan mereka yang selama ini dikenali sebagai seorang yang murah senyum dan mesra.

Gara-gara insiden itu, Dian dikatakan sudah mempamerkan sikapnya yang sebenar di hadapan peminat malah dia dianggap sombong.

"Ya walaupun saya tahu mba Disas ga bakal klarifikasi krn emg sombong dan keras watak nya , harusnya dia malu malah sutradara nya yg klarifikasi , taulah," komen seorang netizen yang menggunakan nama @realwaitu_.

Barangkali Dian tidak sengaja bersikap sedemikian kerana mungkin dia mengejar masa atau berasa penat kerana menjalani penggambaran atau mungkin dia mahu fokus kepada acara promosi filemnya itu.

Namun sebagai seorang figura umum apatahlagi dia pelakon terkenal dan memang menjadi idola ramai, Dian tidak seharusnya bersikap sebegitu sebaliknya dia perlu lebih profesional dan sedia tahu bahwa apa jua reaksi peminat terhadap dirinya, itu adalah risiko yang perlu dilalui sebagai seorang artis.

Sementara itu, pengarah Kartini, Hanung Bramantyo membuat kenyataan meminta maaf atas sikap dan kelakuan bintang utama filemnya itu.

"Selaku sutradara film Kartini, saya minta maaf jika ada salah satu pemain saya tidak sopan dengan penonton atau penggemar. Kami berusaha untuk selalu baik dengan siapapun, tapi kami juga manusia.

"Kami bisa juga lelah dan tidak sadar kelelahan kami mengakibatkan sikap yg gak enak. Saya percaya apa yang dilakukan Dian maupun pemain lain bukan sesuatu yg disengaja. Maafkan, maafkan yaa ??????," tulis Hanung menerusi laman Instagramnya, semalam.

Hanung membuat permohonan maaf itu selepas seorang netizen mengirim komen dan mengaku kecewa atas sikap dari Dian.

"Saya suka sekali dengan karya film mas @hanungbramantyo, saya juga menanti untuk nonton Kartini. Tapi sayang sekali dengan perilaku mb @therealdisastr yang seperti itu mungkin akan membuat penonton tidak antuasias untuk menontonya.

"Sebaiknya mb @therealdisastr mengklarifikasi dan meminta maaf atas kejadian tersebut, agar tidak terjadi kesalahfahaman. Dan filem bisa berjalan dengan lancar .. SemangArt mas @hanungbramantyo ????," tulis peminat tersebut.